logo
Viber Phone Whatsapp
top button Created with Sketch.

Dorin Acru, despre tendințe în web design și greșeli de proiectare a site-urilor din Republica Moldova


Internetul a evoluat atât de mult în ultima perioadă încât a devenit instrumentul de lucru al celor mai mari sfere de dezvoltare din întreaga lume. Astfel, majoritatea companiilor care se respectă au un site proiectat astfel încât să asigure interacțiunea cu clienții și potențialii clienți. Și nu vorbim aici doar despre informarea sau prezentarea anumitor produse și servicii, ci despre comunicarea eficientă, programarea timpului și valorificarea brand-ului. Un site care funcționează bine se datorează muncii unei întregi echipe de specialiști, iar unul dintre ei este web designerul, care are grijă de imaginea companiei pe internet. Tot el stabilește o legătură atractivă între elementele fundamentale ale web design-ului: layout, culoare, grafică, fonturi și conținut. Experiența utilizatorului (user experience) pe internet depinde tot de design, la fel și succesul companiei. 

Pentru a afla de ce un site are nevoie de proiectare web, care sunt ultimile tendințe în web design și care sunt cele mai frecvente greșeli reflectate pe site-urile din Republica Moldova la capitolul grafică și design, am discutat cu Dorin Acru, web designer, CEO și co-fondator la Digital Bastards.
 

De ce site-urile au nevoie de web design?

Pentru că un site fără web design e un site fără identitate. Din moment ce un site este creat fără a fi proiectat de un web designer este foarte probabil să nu prezinte o linie clară de design a întregului site. Culori, fonturi, iconuri - toate aceste elemente trebuie să creeze o armonie vizuală astfel încât, să fie plăcut ochiului și, în aceleași timp, să îndeplinească obiectivul site-ului, cel de a capta atenția vizitatorilor. Fie că vorbim despre un magazin online sau despre un site de identitate, scopul web designer-ului, în opinia mea, este ca prin intermediul elementelor grafice să trezească emoții pozitive consumatorilor și să contribuie la crearea imaginii de brand. Și, nu în ultimul rând, munca web designer-ului face navigarea pe site intuitivă și gândită astfel încât, în maxim 3 click-uri utilizatorul să obțină informația/produsul dorit.

 

Care sunt cele mai importante tendințe în web design pentru perioada actuală?

Odată cu sporirea potențialului mașinilor de calcul și a internetului, apare posibilitatea de a interacționa cu utilizatorul. Ultimele tendințe în web design se referă la: efecte 3D; interacțiunea directă cu utilizatorul; interfețe create pentru fiecare tip de utilizator în parte,  simplitate maximă și eliminarea informației inutile și în exces de pe interfață. Utilizatorul filtrează conținutul și dacă în primele secunde nu găsește informația necesară, acesta va închide pagina. De aceea, scopul web designer-ului este ca în cel mai scurt timp să prezinte ideea de bază a companiei/site-ului sau soluția la întrebarea consumatorului, iar aceasta este și cea mai apreciată tendință actuală.
 

Ce preferă moldovenii când vine vorba de web design? Țin pasul cu tendințele? Acceptă recomandările specialiștilor sau își impun propriile viziuni?

Totul este variabil. Sunt și în Moldova clienți care înțeleg necesitatea și valoare pe care o aduce un design proiectat bine, dar nu toți clienții sunt așa. Tocmai de aceea prefer să-mi aleg singur clienții cu care urmează să lucrez - persoane care înțeleg cât de important este ca un site/aplicație trebuie nu doar să arate bine, dar să fie și funcțional. Din experiența personală pot spune că majoritatea antreprenorilor de la noi nu sunt gata să plătească pentru un design bun, de obicei fură ideile de pe alte site-uri sau de la concurenți și le aplică, fără a lua în calcul că individualitatea brandului este foarte importantă, iar clienții necesită a fi abordați în mod diferit.  

Nu toți antreprenorii de la noi țin pasul cu tendințele în design din motiv că presupun cheltuieli  suplimentare  pentru companie și nu se mai ia în calcul ce venit în plus poate aduce un design bun. Totuși, avem și companii care mereu sunt în trend și țin pasul cu ultimele tendințe ale web design-ului. De obicei se referă la companiile din domeniul fashion şi gadgeturi. 

Antreprenorii își impun propriile viziuni, dar un specialist care se respectă trebuie să realizeze proiectul conform briefului și în momentul în care clientul insistă pe viziunile proprii, crează două prototipuri - unul dintre ele reflectă viziunea specialistului și cu argumente bine formulate i se explică clientului din ce cauză e nevoie să accepte soluția propusă de specialist. Orice colaborare funcționează în baza încrederii, iar pentru a o obține, un web designer trebuie să fie bine informat și să se asigure că soluția lui este cea potrivită. În cazul în care bugetul este unul mare, iar antreprenorul este încăpățânat, se folosesc ambele variante - se face A/B testing și se vede rezultatul.

 

Care sunt cele mai frecvente greșeli pe care le-ai sesizat pe site-urile din Republica Moldova la capitolul grafică și design? 

Nu există minimalismul, simplitatea și creativitatea de a reda ideea principală. Nu sunt bine combinate culorile, fonturile, stilul de iconuri și persistă o tendință de plagiere la maxim de la concurenți. Nu se acordă atenție deosebită la detalii. Totodată, companiile mari fac tot posibilul pentru a elimina greșelile pe care le au. Cea mai mare problemă este la capitolul drepturilor de autor, nu sunt respectate și se utilizează foarte multe imagini fără licență.
 

Cum putem avea un site mereu fresh, actualizat și atractiv? 

Pentru a avea un site mereu fresh și atractiv este necesar să lucreze la el mereu echipa de marketing în tandem cu designerii. Să se țină cont de tendințele din domeniul design-ului, dar, în același timp, să se ia în calcul și preferințele clienților, astfel încât să se facă o trecere treptată la noul design. Prezentarea conținutului de calitate, un aspect vizual plăcut și abordarea individuală a fiecărui vizitator sunt probabil cele mai relevante elemente ale unui site actualizat, adaptat cerințelor publicului țintă. Desigur, sunt și alte aspecte precum: adaptarea site-ului conform grupelor de vizitatori, accesibilitatea informației, designul simplu, grafica atractivă vor spori valoarea site-ului.