logo
Viber Phone Whatsapp
top button Created with Sketch.

Nevoia de outsourcing. Între risc și avantaje


Nevoia de outsourcing este din ce în ce mai mare, în toată lumea. De ce aleg companiile să apeleze la outsourcing? Există multe motive în spatele deciziei de a îmbunătăți o soluție deja existentă în companie, sau crearea unui software specific pentru business, însă motivul principal este că se îmbunătățește eficiența raportului cost-timp.


Outsourcing-ul reprezintă un concept revoluționar, care a început să se dezvolte activ începând cu anii ‘90, în special la nivel internațional, în țări precum Europa de Vest și SUA, mai puțin însă răspândit în Moldova, acum constituind o industrie de un trilion de dolari. Datorită proceselor dinamice în afaceri și tendințelor mondiale, externalizarea devine din în ce mai populară în realizarea strategiilor de succes a diverselor companii. În prezent, 65% din serviciile de outsourcing sunt prestate în IT, apoi în HR, economie, limbi străine, imobiliare și mai puțin în PR și Maketing.
Externalizarea serviciilor IT este o soluție eficientă pentru o serie de provocări operaționale de business cât și a celor tehnologice, având o mulțime de avantaje, dar și riscuri.

Beneficiile outsourcingului. 
În urma unei sinteze a materialului informativ cu privire la outsourcing, în sectorul privat şi public, putem determina un şir de beneficii pe care le poate obţine o firmă sau o instituţie, iar cele mai importante pot fi numite următoarele:

  1. Reducerea costurilor. Un studiu realizat, de către compania de consultanţă Price Waterhouse Cooper, a ajuns la concluzia ca marea majoritate a companiilor au recurs la outsourcing, în special, ca la un instrument de reducere a costurilor pe o perioadă scurtă de timp.
     
  2. Eficiență și competitivitate sporită. Pentru multe companii, singurul motiv pentru care apelează la outsourcing constă în faptul că diferite tipuri de activităţi necesită o mare parte din timpul şi atenţia conducerii companiei. De cele mai multe ori, rezolvarea problemelor generate de aceste activităţi se blochează undeva într-un aşa-numit „decision gridblock”, la nivelul managementului. Acest lucru generează pierderi financiare care pot afecta viitorul companiei.
     
  3. Accesul la resurse tehnologice variate, inovație și proprietate intelectuală. Apelând la serviciile unor furnizori specializaţi, companiile au acces implicit la investiţiile acestora în tehnologie, metodologie şi oamenii săi . Printre capacităţile acestor furnizori, se înscrie şi experienţa câştigată în domeniul respectiv, prin lucrul cu diverşi clienţi cu necesităţi similare.
     
  4. Reducerea investițiilor continue în infrastructura internă. Avantajul privind raţionalizarea alocării resurselor contribuie la îmbunătăţirea capacităţii unei companii de a-şi direcţiona resursele disponibile, atât financiare, cât şi nonfinanciare, spre ariile ce merită o atenţie şi prioritate mai mare la un anumit moment.
     
  5. Flexibilitate. Avantajul flexibilităţii are o conotaţie mai mult operaţională şi tactică. Economistul Bragg subliniază rolul outsourcingului drept un amortizor împotriva fluctuaţiilor de piaţă. Astfel, prin contractarea în afară, o companie poate transforma costurile sale fixe în costuri variabile, ceea ce o face mai puţin vulnerabilă vis-à-vis de neprevăzutele schimbări de piaţă.
     
  6. Împărţirea riscurilor. Companiile care apelează la outsourcing devin în scurt timp mai flexibile, mai dinamice şi mai dispuse să se schimbe pentru a face faţă noilor transformări impuse de economia actuală.
     

Costuri şi riscuri potenţiale ale outsourcingului.
La selectarea furnizorului pentru serviciile externalizate, principalele preocupări ale decidenților sunt:

  1. Relaţia contractuală. În procesul de outsourcing unul dintre cele mai importante elemente de reglementare a relaţiilor dintre cele doua părţi participante la proces este contractul. Riscul în această situaţie constă în asimetria informaţională dintre contractanţi.
     
  2. Reducerea locurilor de muncă. Inevitabila diminuare a existentei forţei de muncă în cadrul unei companii este una dintre cele mai simţitoare şi primare consecinţe dezavantajoase ale outsourcingului. Reducerea locurilor de muncă este considerat a face parte din categoria efectelor sociale negative.
     
  3. Supraaprecierea calităţii produsului sau serviciului. Externalizarea unui serviciu poate consta şi în înrăutăţirea calităţii acestuia sau a produsului final. Interesul de minimizare a costurilor de către furnizor poate, de fapt, prevala interesul de a îmbunătăţi calitatea, în special, în situaţiile când nivelul de calitate este dificil de măsurat sau nu este specificat, acest fapt fiind în detrimentul companiei sau instituţiei externalizatoare.
     

Companiile globale continuă să profite de această optimizare a resurselor, prin delegarea celor mai complexe funcţii, cum ar fi serviciile IT, către companii îngust specializate. De asemenea multe companii recunosc că externalizarea funcțiilor secundare, automatizarea și incorporarea tehnologiilor de vârf, le ajută să devină mai agile, mai eficiente, să crească productivitatea, să câștige avantaj competitiv, ceea ce va duce la o creștere semnificativă și penetrarea piețelor noi.
În prezent, outsourcing-ul nu mai este asociat doar costurilor diminuate pentru forţa de muncă. Acesta a devenit o strategie de afaceri principală, conform căreia, cele mai importante resurse sunt concentrate pe realizarea operaţiunilor ce ţin de activitatea de bază a entităţii, şi externalizarea proceselor auxiliare.